You are currently viewing O czym należy pamiętać podczas sprzedaży samochodu do skupu aut?

O czym należy pamiętać podczas sprzedaży samochodu do skupu aut?

Sprzedaż samochodu do skupu jest stosunkowo prostym procesem, który pozwala właścicielom pojazdów szybko pozbyć się swojego auta, niezależnie od jego stanu technicznego. W 2024 r. transakcja wymaga jednak dopełnienia kilku formalności – od sprzedającego oczekuję się zgłoszenia zbycia samochodu do Wydziału Komunikacji oraz poinformowania ubezpieczyciela. Poniżej piszemy o tym, jak krok po kroku sprzedać samochód do skupu, jakie dokumenty będą potrzebne do zawarcia umowy kupna-sprzedaży i o czym pamiętać po podpisaniu umowy, by uniknąć jakichkolwiek konsekwencji finansowych.

Przed sprzedażą – kontakt ze skupem i wycena samochodu.

Przed skontaktowaniem się ze skupem aut, warto samodzielnie ocenić wartość pojazdu. Istnieje wiele narzędzi online, które pomagają w określeniu rynkowej wartości samochodu w zależności od marki, modelu, roku produkcji i innych czynników. Po określeniu orientacyjnej wartości samochodu, można skontaktować się z różnymi skupami aut w celu uzyskania kilku wstępnych ofert i wybrać tę najkorzystniejszą. Zanim jednak nawiążesz współpracę z konkretnym skupem, sprawdź jego oceny i opinie w Internecie – wystarczy wpisać nazwę danego skupu w przeglądarce, by uzyskać wszelkie potrzebne informacje. Dzięki temu dowiesz się, czy klienci skupu byli zadowoleni z dotychczasowej obsługi. Warto też odwiedzić profile skupu na jego portalach społecznościowych oraz forach branżowych. Współpraca ze sprawdzoną, renomowaną firmą zabezpieczy Cię przed ewentualnymi problemami w trakcie procesu sprzedaży. Finalną wycenę skup przedstawia dopiero po dokonaniu oceny technicznej samochodu. Warto pamiętać, że szczegółowa inspekcja może wpłynąć na ostateczną wartość oferty. Jeśli strony – sprzedający i skup osiągną porozumienie w kwestii ceny, mogą przejść do formalności związanych z podpisaniem umowy kupna-sprzedaży.

Formalności, których powinieneś dopełnić, jeśli sprzedajesz auto do skupu aut.

Żeby oddać samochód do skupu aut, konieczne jest spełnienie pewnych formalności. Przede wszystkim sprzedaży pojazdu może dokonać wyłącznie jego właściciel. W sytuacji współwłasności niezbędne jest posiadanie pisemnej zgody na sprzedaż wszystkich właścicieli pojazdu. Trzeba też zabrać kilka kluczowych dokumentów – wymagany jest dowód tożsamości właściciela pojazdu (lub inny dokument potwierdzający tożsamość sprzedającego) i dowód rejestracyjny samochodu (podstawowy dokument potwierdzający, że samochód jest zarejestrowany na osobę, która go sprzedaje). Warto zabrać ze sobą także kartę pojazdu, jeśli została wydana. Opcjonalne, ale zalecane, jest posiadanie dokumentów potwierdzających aktualność ubezpieczenia komunikacyjnego (OC) oraz przegląd techniczny pojazdu. Polisa OC dostarczy informacji o aktualności obowiązkowego ubezpieczenia, natomiast przegląd techniczny świadczy o stanie technicznym pojazdu. Jeśli takie posiadasz, możesz dołączyć też dokumenty podnoszące wartość pojazdu – np. karty gwarancyjne za dokupione i wymienione części, faktury i rachunki za naprawy i serwis, książka serwisowa.

Skup i sprzedaż samochodów w Bydgoszczy - jakie formalności i kroki należy podjąć

Sprzedaż przez firmę samochodu firmowego do skupu aut

W przypadku sprzedaży samochodu do skupu przez firmę, a nie przez osobę fizyczną, konieczne mogą być inne dokumenty – szczególnie, jeśli pojazd był nabywany w ramach leasingu. Wówczas istotne jest dostarczenie dokumentów potwierdzających przebieg tego procesu – faktury wykupu auta z leasingu oraz poświadczenia zakończenia leasingu, które potwierdzą, że pojazd stał się własnością firmy Warto również pamiętać o dostarczeniu książki serwisowej oraz ewentualnych dokumentów potwierdzających wykonane naprawy. Te dokumenty mogą wpłynąć na ostateczną ocenę wartości pojazdu przez skup samochodów.

Skup Samochodów w Bydgoszczy

Warto pamiętać, że skup samochodów jest miejscem, które profesjonalnie zajmuje się procesem skupu i nie przyjmie samochodu bez kompletu dokumentów. Dostarczenie ich przyspiesza i ułatwia całą transakcję. Przekazanie wymaganych dokumentów pozwala również na dokładną ocenę pojazdu przez skup samochodów, co może wpłynąć na ostateczną ofertę cenową. Zadbaj o odpowiednie przygotowanie dokumentów przed wizytą w skupie samochodów, aby sprzedaż przebiegła sprawnie i bezproblemowo.

Co należy zrobić po podpisaniu umowy? – Zgłoszenie zbycia pojazdu w Wydziale Komunikacji i do ubezpieczyciela.

Po podpisaniu umowy następuje fizyczne przekazanie kompletu kluczyków, dokumentów i samochodu nowemu właścicielowi – w tym przypadku skupowi aut. W zamian skup aut dokonuje płatności na rzecz sprzedającego od ręki – w formie gotówki lub przelewu na konto. Większości osobom, które planują sprzedaż samochodu wydaje się, że cały proces kończy się w tym momencie. Niestety trzeba jeszcze przejść kilka kroków. Po podpisaniu umowy oraz otrzymaniu zapłaty, sprzedaż samochodu trzeba zgłosić w Wydziale Komunikacji urzędu, w którym pojazd jest zarejestrowany (starostwo powiatowe, urząd miasta lub dzielnica). Można to zrobić osobiście podczas wizyty w urzędzie, przesyłając dokumenty pocztą lub korzystając z internetowej platformy ePUAP. Usługa zgłoszenia zbycia samochodu jest bezpłatna.

Do zgłoszenia sprzedaży samochodu w urzędzie potrzebujemy:

  • wypełniony druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu, który otrzymamy w urzędzie;
  • kopię dokumentu potwierdzającego sprzedaż samochodu, np. umowę kupna-sprzedaży;
  • dowód osobisty lub paszport, jeśli dotychczasowym właścicielem była osoba fizyczna (jeśli w dowodzie rejestracyjnym widnieje osoba prawna, wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego).

Ustawodawca przewiduje 30 dni na zgłoszenie zbycia pojazdu w Wydziale Komunikacji. Niezgłoszenie zbycia samochodu w wyznaczonym terminie grozi karą pieniężną w wysokości od 200 do 1000 zł. Zwlekać oczywiście nie warto. Tym bardziej, że istnieje ryzyko, że poniesiemy odpowiedzialność za wykroczenia, których dokona nowy właściciel użytkujący sprzedany przez nas samochód.

Informacja do towarzystwa ubezpieczeniowego

Kolejnym istotnym krokiem po sprzedaży samochodu jest poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym pojazd był ubezpieczony, o dokonanej transakcji. Ten proces powinien być zrealizowany niezwłocznie, najlepiej w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Zgłoszenie można zrealizować drogą telefoniczną, mailową lub poprzez dostęp do internetowego panelu klienta. Nieprzestrzeganie terminu zgłoszenia zbycia samochodu do ubezpieczyciela niesie za sobą poważne konsekwencje. Ubezpieczyciel może na przykład domagać się opłaty kolejnej transzy za składkę. Możesz też ponieść odpowiedzialność za mandaty czy kolizje spowodowane przez nowego właściciela. Po zgłoszeniu zbycia samochodu, wszelkie obowiązki i prawa związane z ubezpieczeniem OC przechodzą na nowego właściciela. Oznacza to, że to on staje się odpowiedzialny za wszelkie zdarzenia związane z pojazdem, w tym za ewentualne wypadki czy szkody.

Sprzedaj swój samochód do Bydgoskiego Skupu Aut

Dodaj komentarz